Bloc de l'Àngel Pagès.

...l'intempestiu, escenes, paratges incerts, demarcacions i marges. Coses del temps, coses del món: The time is out of joint. Col·leccions. Cercles. Silenci. Sound System. Tocadiscos. Discos. Pluja. Resistències. Aures. Revolta. Acció i remor. Jazz, Rock'n'Roll, Northern Soul, Soul-Soul, Ska/Rocksteady/Reggae, Psychedelic, Freakbeat, Blues, Garage, Afrobeat, Mod Culture, Funk...

21 de gener 2012

A Premià de Mar: "Nova onada" social i cultural a la vista




"Conspirar és respirar junts". Amb aquesta frase sortida del maig del 68 es definia un cert concepte del que és l'empatia, la complicitat i el sentit de pertanyer a un corrent de pensament i d'acció compartida davant l'estat de coses del moment. Certament estem assistint a una nova onada de complicitats culturals, socials i associatives a nivell local. Així com la cultura més institucional o les iniciatives consolidades avancen en els seus projectes amb propostes renovades i amb bones perspectives, també hem d'esmentar el recent esclat d'activitats que -sense establir xarxes orgàniques ni coordinacions estèrils- repunta després d'uns anys de desconcert i dispersió. L'aparició del moviment 15M vindria a ser un factor a tenir en compte dins d'aquesta etapa de reinvenció d'un cert teixit associatiu de signe marcadament alternatiu. Les relacions entre col·lectius dispars, però capaços de compartir unes actituds desvinculades de l'institucionalisme o del que és més convencional, té una nova expressió en el factor 15M i en les pròpies relacions que aquest moviment estableix amb altres col·ectius per tractar temàtiques socials i locals. 

Fruit d'aquesta tendència, avui es respira una empatia especial entre el moviment del 15M -els Indignats de Premià- i
la cooperativa de consum responsable Gafarrons  
i les derivacions d'uns i altres. Com a resultat d'aquestes coincidències s'estan generant activitats de divers signe com els mercats d'intercanvi, el projecte d'un banc de temps o les projeccions de documentals sobre la crisi del sistema. Uns i altres treballen per obrir formes i continguts alternatius a les tendències socioeconòmiques i polítiques dominants. Consumir d'una altra manera, ser critics i aportar exemples possibles per intervenir en la producció, el comerç i el propi consum, s'està convertint en una pràctica que ja comença a sortir de l'àmbit cooperatiu. 

Per això és molt positiu de comprovar la relació que el moviment 15M local i el cooperativisme estan establint. Ambtot, aquesta xarxa no declarada però efectiva i pràctica, no es queda aquí. A les novetats del 15M i de la cooperativa Gafarrons hi podem sumar altres experiències en marxa que ja formen part d'aquest "altre Premià" que circula per territoris alternatius i dissidents amb l'ordre establert.

Altres Veus és el nom d'un programa de ràdio setmanal que s'emet a la ràdio local. Altres Veus s'ha convertit en poc temps en un referent dels moviments socials. El programa està conduit per membres de l'assemblea d'Indignats i, de manera, rotatòria, un grup de 8/10 persones coordinen i protagonitzen emissions on es tracten temes relacionats amb el moviment, amb el cooperativisme, el treball i l'atur, les revoltes àrabs, l'economia alternativa i el que va sorgint setmanalment. D'ocupar les places hem passat modestament a ocupar les ones i a estendre aquella complicitat que apuntavem més amunt. 

Al calor d'aquestes experiències, s'afegeix un nou factor a la dinamització cultural al marge del "possible": El retorn de l'entitat Amics d'Alan Smithee recupera el vell esperit de col·lectius similars, ja desapareguts, dels anys 70, 80, 90 i 2000 (des del Taller Obert d'Expressió a Glimpse, passant per La Mirada dels Premianencs i altres afins). Aquesta entitat organitza el cicle Fora de Joc, dedicat als "outsiders" de la cultura i de la societat. La segona edició del cicle desplega una programació que acull biografies i modalitats molt variades i les tracta en sessions de cinema, documentalisme, xerrades i performances (Al Lewis, Daniel Johnston, Malcolm Lowry, La Cuadrilla, els discos de vinil, el grafisme, el còmic...). 

Una mostra més del que denominem una xarxa "no escrita" com la que estem establint a Premià, està en el fet de que aquest cicle vincula més col·lectius del soterrani local: Stereo2-Soundsystem (amb programa musical propi a la ràdio local), la productora musical El Impulso Wilson, la sala La Rebel (centre neuràlgic de l'oci alternatiu i el bon ambient de la subcomarca), la cooperativa Gafarrons (que ofereix la seva seu per les projeccions), el bar Marina que es consolida com un punt de trobada de tot aquest personal i també, aportant la nota d'humor, una insòlita penya autodefinida com a "sector proletari i dissident" del futbol local. 

Amb aquestes realitats (i altres que giren a prop), malgrat els temps que corren, es pot constatar que la conspiració, "la respiració conjunta" d'un sector intergeneracional de la vila, és una digna realitat organitzada, creativa i rebel. Queden assignatures pendents: Trencar l'apatia i el desconcert que provoca la crisi del sistema i traduïr-la amb més acció social combinada amb la imprescindible condició de passar-ho el millor possible. Però això ja és una altra història, del tot ineludible. En parlarem més endavant

Àngel Pagès


The Specials - Ghost Town - YouTube

► 3:39► 3:39
www.youtube.com/watch?v=1WhhSBgd3KI
Has publicado que a ti también te gusta esto. Deshacer
26 Feb 2009 - 4 min - Subido por emimusic
Music video by The Specials performing Ghost Town.

    Publicat per Àngel 'Soulbizarre' a 05:34

    15 comentaris:

    MARGA BOSCH I EL SEU VERB ha dit...

    doncs no tot està malament per la comarcona del Maresme

    8:38 a. m.
    Marc ha dit...

    em vaig perdre el primer torpedo del cicle fora de joc, dispenseu-me.

    10:39 a. m.
    Joan ha dit...

    mica en mica surt de sota el que fa temps que s'ha de veure, avanti popolo!

    11:20 a. m.
    xisco ha dit...

    Veig que estau ben organitzats per Premià de Mar.
    Salut i força des de les Illes.

    12:07 p. m.
    SOUNDA' ha dit...

    Estem en la línia, on fire, atents, escoltant, sonant, emetent amb complicitat sonora i registrats dins la dimensió desconeguda, ouh yeah :¬)

    12:25 p. m.
    Alan Smithee ha dit...

    Els Amics d'Alan Smithee volen agrair les seves gentils i amables paraules des de la mirada més intempestiva de Premià de Mar…

    …Guruceta és l'esperit que il·lumina el nostre camí i ens manté permanentment en fora de joc…

    12:30 p. m.
    Joan Francesc ha dit...

    Una passada de veure que amb petites coses l'aire està millor malgrat la tempesta i mereix suport de més gent per que és un veritable caliu que no té la benedicció papal dels politics però potser millor així, què carai!

    11:58 p. m.
    endora ha dit...

    M'agrada això que respirar és conspirar junts, com m'agrada estar fora de joc, res més sa i engrescador. Gràcies Amics d'Alan Smithee, gràcies Gafarrons, gràcies places i mercats, espais de música i xarxes de pans i peixos. Que neixin a gogó molts Al Lewis perquè impulsin la vida com aquella lluita del actor que, amb un somriure tràgic-comic, es disfressa per no dissimular el seu paper a la farsa. I que en Guruceta senyali la vermella... així tindrem sempr present qui no hem de mirar. Gràcies Tati!

    4:12 a. m.
    Eduard ha dit...

    Apassionant reportatge, Angel. La societat es mou, i inventa noves maneres de fer-ho!

    11:27 a. m.
    Jorko ha dit...

    el video de The Specials va mol bé per l'article, felicitats!

    4:34 a. m.
    Lou POUM Roig ha dit...

    ... i no cal oblidar... que els "brots verds" han guanyat unes hectàrees a l'especulació immobiliària....
    Com deies en un escrit del 2009..." la nostra lluita ha de ser un plaer!!! "

    6:48 a. m.
    Conrad Canaló Stewart ha dit...

    sumar grups és un encert per la música, per el cinema, per la moguda i per la causa. Dels sumatoris en surt la suma final i segurament encara no està completada.

    9:30 a. m.
    Alan Smithee ha dit...

    nosaltres aportem el corresponent gra de sorra a aquesta escena reactivada i...tenim el cicle FORA DE JOC en marxa!

    10:21 p. m.
    Marc ha dit...

    sort de tantes coses que es fan així amb voluntariat i col·laboració de la gent que està bellugant el poble

    1:17 p. m.
    Alsina ha dit...

    bo de veritat que la gota malàlia de la gent pencàires faci que cooperatives, indignacions, bona música i noves idees vagin de la mà sense passar per l'adreçador municipal i sense haver de donar explicacions al politic de torn del govern o de l'oposició.

    4:38 a. m.

    Publica un comentari a l'entrada

    Entrada més recent Entrada més antiga Inici
    Subscriure's a: Comentaris del missatge (Atom)

    La cosa va per aqui:

    La meva foto
    Àngel 'Soulbizarre'
    ... Músiques, bicicletes i literatures provoquen un perfil accidentat i multiforme. La culpa de tot la té el primer tocadiscos de la meva vida: El dels meus pares. Exregidor "accidental" de l'ajuntament de Premià de Mar per la "Coali", militant anticapitalista per raons evidents, membre de Crida Premianenca i amic de la CUP, voluntari de Ràdio Premià (Stereo2SoundSystem), saxofonista i guitarrista ocasional i autodidacta, boig pels discos, lector, cicloturista, menys partidista del que sembla, premianenc del 59, he passat per Taula Rodona, Taller Obert d'Expressió, grup de lletres La Font del Cargol, Glimpse, Cartes sense Sobre, plataformes locals i altres fluctuacions. M'agrada la Mod Culture, vestigi del millor de l'era pop! M'agrada Yorkshire, Lake District, Scotland, Figeac (Occitània), Londres, els Alps, Itàlia i la plaça de la Vila de Premià de Mar
    Visualitza el meu perfil complet

    Altaveu de l'esquerra (del meu sound system)

    Altaveu de l'esquerra (del meu sound system)

    Working Class Culture

    Working Class Culture

    Blue Beat Pride

    Blue Beat Pride

    La Quarta

    La Quarta
    La Quarta

    Altaveu de la dreta (del meu sound system)

    Altaveu de la dreta (del meu sound system)

    VIVIENDO EN LA ERA POP

    VIVIENDO EN LA ERA POP

    El periscopi del Seaview apunta a:

    Discos, músiques, lletres, idees, ofensives, rareses, resistències, imatges, gustos, plaers, manies, celebracions...

    Línies d'atenció:
    músiques, resistències, bicicletes, Mod culture 60's, literatures, creació, desconcert, excepticisme, anticapitalisme, els auriculars m'apreten, dimensió desconeguda, intempestius, no ho entenc, ahir sí, el temps alterat, afinant, memòria, punt de fuga...

    Epitafi:
    "Notre héritage n'est précedé d'aucun testament" René Char


    blogs i webs, punts de fuga i navegacions

    • zzzooom!!!! VIDEOS: RARE, PSYCHO, GARAGE, BEAT, R'N'R, !!!!!
    • zuuuuuuum! MIQUI OTERO
    • zuuuuum! Visiteu en KIKO AMAT
    • zooooomm! CONCERTS A BARCELONA I RODALIES
    • zooom! tota la MOD CULTURE in action!
    • zoom total a REVOLTA GLOBAL
    • zoom a SINISTRA CRITICA ITALIA IV
    • zoom a REBELIÓN (NOTICIARI ANTICAPITALISTA)
    • watusi show (modernisme & derivats varis...)
    • sense nom / memòria underground
    • penya BOGARDE Premià de Mar
    • c o n t r e t e m p s / web teoria anticapitalista (estat francès)
    • c i n e m a
    • b i l l y c h i l d i s h & y o u r w o r l d
    • amics d'Alan Smithee
    • Xavier Ribas (fotografia)
    • WEST HAM UNITED FC: EL MILLOR EQUIP DE L'EAST END
    • U.S.A marxisme revolucionari i molt més
    • TROJAN RECORDS, JAMAICA A GO-GO!
    • SOUL JAZZ RECORDS
    • S U B C U L T U R E . U. K.
    • RUTA 66. Tiempos de Rock and Roll
    • ROCKDELUX
    • RETRO TO GO !!! SIXTIES & OLDIES !!!
    • RAMONET 77 : DISSENYA I ESCOLTA
    • RAMON SALA & ÀNGEL PAGÈS
    • PREMIÀ DE MARX
    • NOUVEAU PARTI ANTICAPITALISTE
    • N E R V I
    • MARY GOODY
    • MARTÍ ROSSELLÓ
    • MANIFEST DE MAIG / CORRENT ANTICAPITALISTA ICV
    • L'ESTIL MÉS ESTIMAT: Jump the Gun BRIGHTON !
    • L A E S C U E L A M O D erna !
    • JUAN NAVARRO
    • JOAN SOL: EL MAR !!!
    • J O T D O W N
    • IL MANIFESTO
    • GED RIBAS
    • G R U N D Magazine / Revista d'actualitat cultural, social i política
    • G E R A R D O ! ! ! ! ! !
    • ENDORA
    • ENCICLOPÈDIA MARXISTA
    • EN PACO LLOP DEL BLUES
    • EL MISSATGER ( des de Twin Peaks ens saluda )
    • ECM RECORDS
    • David Williams, fotografia
    • David / Who's There / literatura, música...
    • CRYSTAL PALACE FOOTBALL CLUB
    • COALICIÓ PREMIÀ ICV EUiA EPM
    • BLOG DE CARTES SENSE SOBRE
    • ACE RECORDS & SOUL/R&B/FUNK/RARE R'N'R/
    • "stereo2,les coses del sound system"

    BEER, COFFEE, RECORDS AND REVOLUTION

    BEER, COFFEE, RECORDS AND REVOLUTION

    El submarí Seaview

    El submarí Seaview

    Arxiu del blog

    • ►  2015 (5)
      • ►  de juny (1)
      • ►  de maig (1)
      • ►  de març (1)
      • ►  de febrer (1)
      • ►  de gener (1)
    • ►  2014 (34)
      • ►  de desembre (1)
      • ►  de novembre (1)
      • ►  d’octubre (3)
      • ►  de setembre (4)
      • ►  d’agost (4)
      • ►  de juliol (2)
      • ►  de juny (2)
      • ►  de maig (4)
      • ►  d’abril (3)
      • ►  de març (4)
      • ►  de febrer (3)
      • ►  de gener (3)
    • ►  2013 (38)
      • ►  de desembre (6)
      • ►  de novembre (2)
      • ►  d’octubre (2)
      • ►  de setembre (3)
      • ►  d’agost (2)
      • ►  de juliol (4)
      • ►  de juny (3)
      • ►  de maig (2)
      • ►  d’abril (3)
      • ►  de març (4)
      • ►  de febrer (4)
      • ►  de gener (3)
    • ▼  2012 (72)
      • ►  de desembre (7)
      • ►  de novembre (11)
      • ►  d’octubre (6)
      • ►  de setembre (6)
      • ►  d’agost (7)
      • ►  de juliol (6)
      • ►  de juny (4)
      • ►  de maig (6)
      • ►  d’abril (5)
      • ►  de març (5)
      • ►  de febrer (4)
      • ▼  de gener (5)
        • "The Frock-Coated Communist". Friedrich Engels, un...
        • A Premià de Mar: "Nova onada" social i cultural a ...
        • Cassettes!
        • Kamikaze 1988/1990. Recordant una experiència de m...
        • La primera del 2012
    • ►  2011 (74)
      • ►  de desembre (4)
      • ►  de novembre (6)
      • ►  d’octubre (6)
      • ►  de setembre (8)
      • ►  d’agost (4)
      • ►  de juliol (5)
      • ►  de juny (7)
      • ►  de maig (8)
      • ►  d’abril (7)
      • ►  de març (6)
      • ►  de febrer (6)
      • ►  de gener (7)
    • ►  2010 (73)
      • ►  de desembre (5)
      • ►  de novembre (7)
      • ►  d’octubre (10)
      • ►  de setembre (6)
      • ►  d’agost (3)
      • ►  de juliol (6)
      • ►  de juny (7)
      • ►  de maig (6)
      • ►  d’abril (5)
      • ►  de març (5)
      • ►  de febrer (6)
      • ►  de gener (7)
    • ►  2009 (58)
      • ►  de desembre (4)
      • ►  de novembre (3)
      • ►  d’octubre (5)
      • ►  de setembre (7)
      • ►  d’agost (3)
      • ►  de juliol (5)
      • ►  de juny (7)
      • ►  de maig (6)
      • ►  d’abril (3)
      • ►  de març (6)
      • ►  de febrer (4)
      • ►  de gener (5)
    • ►  2008 (55)
      • ►  de desembre (4)
      • ►  de novembre (5)
      • ►  d’octubre (5)
      • ►  de setembre (4)
      • ►  d’agost (2)
      • ►  de juliol (4)
      • ►  de juny (5)
      • ►  de maig (4)
      • ►  d’abril (4)
      • ►  de març (5)
      • ►  de febrer (5)
      • ►  de gener (8)
    • ►  2007 (84)
      • ►  de desembre (5)
      • ►  de novembre (7)
      • ►  d’octubre (9)
      • ►  de setembre (7)
      • ►  d’agost (2)
      • ►  de juliol (8)
      • ►  de juny (7)
      • ►  de maig (9)
      • ►  d’abril (8)
      • ►  de març (8)
      • ►  de febrer (8)
      • ►  de gener (6)
    • ►  2006 (187)
      • ►  de desembre (6)
      • ►  de novembre (10)
      • ►  d’octubre (13)
      • ►  de setembre (18)
      • ►  d’agost (3)
      • ►  de juliol (9)
      • ►  de juny (22)
      • ►  de maig (16)
      • ►  d’abril (11)
      • ►  de març (23)
      • ►  de febrer (25)
      • ►  de gener (31)
    • ►  2005 (28)
      • ►  de desembre (20)
      • ►  de novembre (8)
    Amb la tecnologia de Blogger.